Cases / KPMG
KPMG
KPMG’S genopbyggelse resulterede i Danmarks største opstartsvirksomhed
Efter fusion med Ernst & Young i 2014, blev KPMG Danmark opstartet på ny, men manglede finansielle mellemledere, der skulle være med til at genopbygge firmaet fra bunden.
KPMG har gennem tiderne, været en af verdens ”Big Four”-revisionsselskaber, og har kæmpet for at både opbygge, og opretholde deres gode ry. Efter fusionen mellem KPMG i Danmark og Ernst & Young, skulle de derfor genskabe den danske del af virksomheden.
KPMG manglede mange vigtige kompetencer, samt medarbejdere, og ønskede at få ansat alle de kritisk vigtige profiler, med en ambitiøs tidsplan. Den største udfordring for KPMG var at tiltrække nye medarbejdere, som besad de ønskede kompetencer, da de i princippet var et helt nyt konsulenthus på markedet.
Capax’ primære ansvar var rekruttering af økonomiske profiler såsom: finance- og procurement consultants samt BI managers, som skulle assistere med den finansielle rådgivning, og agere bindeled mellem teknologi og forretning. Udfordringen ved disse rekrutteringer var i høj grad at overbevise erfarne kandidater, om et skifte til, hvad der nu var en opstartsvirksomhed, var et karrieremæssigt stærkt træk.
Før fusionen var KPMG et eftertragtet navn i revisions- og konsulentbranchen, men uden et ordentligt etableret fundament, kunne de ikke længere sælges på deres prestige. Det var derfor ukendt for kandidaterne, hvilken organisation KPMG var blevet.
Mange af de stillinger KPMG ønskede at besætte var seniorprofiler, derfor betød det også, at erfaringskravene var høje. Opgaven var derfor at sælge en opstartsvirksomhed, til kandidater som typisk ansættes i etablerende virksomheder, med stor kundeportefølje.
Capax erfarede, at det der fangede kandidaterne bedst, var muligheden for at blive en bærende del af en virksomhed, med lavt til loftet, hvor der er mulighed for stort ansvar, og meget selvbestemmelse. På denne måde var det muligt at skabe interesse hos kandidater, som både havde professionel erfaring og store ambitioner.
Denne opstartsrejse viste sig som værende en succes, og på blot halvandet år voksede virksomheden fra 30 til 440 medarbejdere, og er i dag er oppe på 750+ medarbejdere fordelt på deres danske kontorer.
Learnings
Ved at fokusere på fremtid, frem for historie, var det muligt at vække interessen hos mange potentielle kandidater. Udfordringen lå i at sælge ideen om KPMG på en ny måde. De kunne ikke længere brande sig som revisionsgigant, i stedet blev rekrutteringerne vinklet på deres potentiale, og mulighed for være en del af det hold, der skulle genetablere KMPG som en af de største revisions- og konsulentvirksomheder.